BLACK JACK

ZADETEK V POLNO

Evergreen pop rock

Vokalno inštrumentalni DUO BLACK JACK

Dušan Šandrič – kitara, vokal
Aleš Lavrič – klavijature, vokal

 

Image0075Vse, kar je prihajalo iz zakladnice zvokov, skrite pod imenom DUO BLACK JACK, je bilo med leti 1988 in 2000 razburljivo tako za poslušalce, kot za glasbenike, ki niso bili tako dobri kot onadva in tiste poznavalce, ki so se prelevili v konstruktivne glasbene kritike. Dvočlanska super zasedba BLACK JACK, ki sta jo ustanovila pevec in kitarist Dušan Šandrič ter klavijaturist Aleš Lavrič, je bila v tistem času najbolj svež in aktualen glasbeni pojav, ki sta ga člana dueta imela za nadstandardnega oziroma sta ga doživljala kot poklon letom svojih zvokovnih, konceptualnih, tematskih, trendovskih in koncertnoplesnih raziskovanj. Če se vrnemo na začetek zgodbe, točneje na potovanje, ki ga je duet tlakoval z nizom odličnih nastopov, je najprej treba poudariti, da sta fanta dobesedno pristala na plodna glasbena tla in se bliskovito dvignila nad številne druge skupine in posameznike, vsaj kar se tiče drugačnih in bolj izpopolnjenih zvočnih zapovedi.

Šlo je za nostalgično odkrivanje petdesetih, šestdesetih, sedemdesetih, osemdesetih in progresivno participiranje taistih v kolaž združljivih in nezdružljivih glasbenih praks v okviru globalnega rezimiranja popa in rocka. Dober glas dueta, ki lahko s kitaro, ritem mašino in klavijaturami zveni kot cel orkester in pevcem katerega odličen vokal je spominjal na kogarkoli, se je hitro širil in postal enkratna vaba za publiko. Veter je pihal z vseh strani zvočne indoktrinacije z enim samim ciljem – bodice zvočne raznovrstnosti in konvecionalnih prijemov zariti globoko v poslušljivo glasbo, s tem pa zadovoljiti tako manj zahtevno občinstvo, kot tisto z nekoliko višjimi kriteriji. Skratka, zasedba je postala kakovostno, konsistentno in zanimivo ime. Ker pa sta glasbenika snemala tako cover kot tudi avtorske albume, si celotno Blackjackovsko obdobje zasluži podrobnejši opis.

OBLIKOVANJE
DEVETDESETA
BOGASTVO NASTOPOV
UNIVERZALNOST
LABORATORIJ ZVOKOV
ODZIV V ČASU BREZ EPILOGA
DISKOGRAFIJA

OBLIKOVANJE

Dušan Šandrič in Aleš Lavrič. Piran. Kitara. Klavijature. Sequencer. Ritem mašina. Nekaj patentiranih programov v izbiri življenjske kode nepozabne zgodbe o preigravanju rock’n’rolla, ki kljub imitacijski perfekciji ne sodijo v pojmovanje standardne in predvidljive zvočne konfekcije. Ali drugače povedano – pred vami je duet, ki je v nekaj desetletjih delovanja uspel ostati alternativa komercialnemu napuhu in zvezdniški posesivnosti, hkrati pa ohraniti svojo inovacijo in originalnost. BLACK JACK. Duet se je po Šandričevem in Lavričevem nekajletnem izletu v skupinah PRIZMA in FLASH BAND formiral leta 1987. Za razliko od že ustanovljenih ali nastajajočih večjih in manjših (predvsem slednjih) glasbenih zasedb, se eksibicionističnih cover izvedb tega izjemnega dueta ni dalo zlahka ločiti od originalnih. Ultimativno. Za večino poslušalskih ušes. Začetni frenetični slajdi so namreč sestavili vzorec, ki je bil na nek način le inicialna kapsula za razkošje zvokov, v katerih se je DUO BLACK JACK potapljal z imregiranim repertoarjem. Ko sta glasbenika naprimer leta 1995 izdala album NAZAJ V ŠESTDESETA LETA, so ju poslušalci, glasbeni kritiki in glasbeniki, z inercijo iskrenih užitkov razglasili za najboljši duet, glasbeno zapoved; duo številka ena v Sloveniji.

Od tu naprej, pa je intelektualna avra in drža dueta neštetokrat dokazala, da pomembnost znotraj ustvarjalnega opusa in svoje glasbene poti določata le iz iskrenega navdiha in spontanosti. Duet BLACK JACK je prvič nastopil v klubu G v Novem Mestu, natančneje prvega novembra 1987. Do leta 2016 sta glasbenika skupaj odigrala že tisočdvesto nastopov. Izdala sta štiri avtorske, dva cover studijska albuma ter deset reklamnih zgoščenk, glavni vlogi pa sta odigrala pri nastanku kar šestindvajsetih albumov. Vse najboljše.

DEVETDESETA

Zlata doba. Nepozabno desetletje. Dvojec Šandrič-Lavrič. BLACK JACK. Več kot osemsto nastopov. Sodelovanje obogateno z devetnajstimi albumi. Glasbenika po meri. V devetdesetih letih so se mnoge zasedbe, ki so sijale na glasbenem nebu, ugasnile ali se le bledo svetlikale. Nekatere so na novo zasijale, doživljale novo mladost, kot BLACK JACK. In če se malo pošalimo; romala sta od nastopa do nastopa, njuni verniki pa so jima sledili, kot je bilo v primeru koncertov na portoroškem kaštelu. Če se vrnemo na njuno glasbeno delovanje, sta v devetdesetih dosegla tisto, kar sta si potihoma vseskozi želela; da bi ustvarjala na način beatmanov ali rockerjev. Brez razpršenosti in razštimanosti. Vse skupaj pa lahko pogledamo tudi malce drugače; duet BLACK JACK je v tistih letih stopnjeval svoj izraz, ki je vrhunec dosegel z albumom NAZAJ V ŠESTDESETA LETA. Dušan in Aleš sta skupaj pisala, aranžirala in snemala skladbe, kar je bilo zanesljivo merilo za dobro glasbo. A čeprav sta za svoje glasbeno početje izbrala le zvočne amplitude klavijatur in kitar ter seveda petja, sta z obvladovanjem tehnike pod vodstvom Aleša Lavriča v koncertni dvorani zlahka izzvenela kot večji orkester. Zato se je vse skupaj tudi začelo konec osemdesetih, ko sta se odločila, da ustanovita svoj multiduo; uspelo jima je in uspeva jima še danes. Njuni albumi so bili demonstracija multikulturnih izkušenj ter ljubezni do rocka in melodičnega popa.

Kar se tiče nastopov sta Dušan in Aleš pravi two man band, ki ne prodaja svojega imidža ali umetnih idej. Vedno sta osredotočena le na eno stvar – glasbo. V že omenjenih najplodnejših letih, sta sodelovala na albumih: BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 1, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 2, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 3, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 4, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 5, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 6, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 7, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 8, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 9, BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 10, DUO BLACK JACK SEKS BUM REVOLUCIJA, DUO BLACK JACK NAZAJ V ŠESTDESETA LETA, DUŠAN ŠANDRIČ IŠČOČ DIAMANTE, DUŠAN ŠANDRIČ MASKA, DUŠAN ŠANDRIČ SVETLA REKA, DUŠAN ŠANDRIČ MOČ JAGODNIH POLJ, DUO BLACK JACK FESTIVALSKE PESMI, DUO BLACK JACK ITALIJANSKE USPEŠNICE in DUO BLACK JACK NEUKROTLJIVE MISLI. Ne pretiravamo če rečemo, da v njunem muziciranju ni naključij. Trdo delo in samosvoj način ustvarjanja, sta se obrestovala. Na takšno nenavadno kariero, ki traja že nekaj desetletij, ne gledata kot na odrekanje ali umetno ustvarjanje zvezd, temveč kot uživanje v svojem delu. In verjetno jima zato ljudje še vedno verjamejo.

BOGASTVO NASTOPOV

Živi nastopi. Tisočdvesto jih je bilo. Med leti 1989 in 2010 sta igrala vsepovsod. V koncertnih, plesnih in festivalskih dvoranah, diskotekah, nočnih klubih in barih, hotelskih restavracijah, piano in caffe barih, igralnicah, kongresnih centrih, recepcijah, casinojih, gostilnah, picerijah, slaščičarnah, hotelih, motelih, podjetjih, tovarnah, osnovnih, srednjih in plesnih šolah, otroških vrtcih, domovih, kinodvoranah, galerijah, tavernah, kavarnah; na mestnih in vaških praznikih, obletnicah, proslavah, maturantskih plesih, porokah, abrahamih, političnih, občinskih in športnih prireditvah, pustnih plesih, novoletnih koncertih in zabavah; ob bazenih; na mestnih trgih, ulicah, tržnicah, pomolih, ploščadih, terasah, kegljiščih, letališčih; na televizijskih in radijskih prireditvah; na ladjah in ledenih ploskvah, celo na vrhu angleškega avtobusa (veliki koncert avgusta 1990 v Portorožu), ter na festivalih in promocijskih koncertih. Nekoč sta izjavila, da nista igrala le še na vrhu velike hiše (kot Beatli), v gorah in na luni. Minilo je desetletje, dva, onadva pa se nista ustavila. Najemali so ju vsi;  menedžerji vseh mogočih profilov, državna in zasebna podjetja, organizatorji koncertnih, plesnih in festivalskih prireditev, obrtniki, gostinci, hotelirji, direktorji, bankirji, borzni posredniki, lastniki casinojev, barov, diskotek, klubov, picerij, restavracij, kavarn, galerij, hotelov in motelov, politiki, zdravniki, medicinske sestre, predsedniki, farmacevti, odvetniki župani, ravnatelji, tajnice, vzgojiteljice, arhitekti, pisatelji, fotografi, profesorji, učiteljice, snemalci, napovedovalci, animatorji, mladoporočenci, televizijski in radijski voditelji ter uredniki, nogometaši in drugi športniki, novinarji, sociologi, psihologi, filozofi, ekonomisti, osnovne, srednje in plesne šole, fakultete, centri za kulturo, šport in prireditve, gostinski šolski centri, zamejske organizacije, mladinski centri, politične stranke, državni uradniki, kulturna in športna društva, glasbeniki in drugi umetniki ter prijateljice in prijatelji. Od leta 2010 do 2016 je bilo nastopov bistveno manj, a še vedno se je veliko dogajalo.

Profesionalno izvedeni nastopi. Publika združena v pesmih, v katerih so vsi povezani. Tri do štiri urni preplet skladb nabranih iz skoraj vseh glasbenih zvrsti; od tistih, ki so že skoraj v genskem zapisu mnogih na koncertih navzočih, do tistih, ki so s povsem drugega brega. Igrata na čustva. Lahkotno in brez premisleka. Preigravata komade različnih avtorjev v verziji brez maščob in tveganja. Zraven pa še malo živalskega nagona in njun talent. Onkraj medijev, urednikov in televizijskih oddaj je še veliko dobre glasbe. Tako kot je veliko njunih vzporednih življenjskih svetov. Svet, ki sta ga kot glasbenika skupaj ustvarila, pa puščata pri miru. Naj obstaja.

UNIVERZALNOST

Nekaj desetletij po glasbeni sceni, ki se je zoperstavila šundu in inertnemu glasbenemu monopolu na račun stare slave, lahko o dvočlanski vokalno-inštrumentalni zasedbi BLACK JACK pišemo in govorimo le v kontekstu univerzalnega. To univerzalnost je treba prepoznati in podpirati tudi takrat,  ko se nam dozdeva, da nastaja zgolj v introvertiranem mikrokozmosu ustvarjalcev samih. Nemalokrat se njihova glasbena dela čez čas razkrijejo tudi v vsej monumentalnosti in nadčasovnosti. Zato si pridržujemo pravico, da opozarjamo na glasbenike, ki so bili in so še – tukaj in zdaj. Na glasbo, ki je pustila sled in je lahko konkurenčna ne glede na prostor in čas. Pri duetu BLACK JACK gre za referenčno glasbeno ime, ki premore večplastnost glasbenih izrazov, ob tem pa ne izgublja niti kančka inovativnosti, drznosti in poguma. Od leta 1999, ko je DUO BLACK JACK izdal svoj četrti samostojni album NEUKROTLJIVE MISLI, smo še vedno priča celovitemu konstruiranju dveh prodornih in ozaveščenih glasbenih ustvarjalcev, katerih udejstvovanje na širši glasbeni sceni presega le koncertne odre.

V Blackjackovem glasbenem izrazu se kristalizira vsa univerzalnost, pri kateri ni nobenih ovir za prepoznavanje talenta. Pri tem pa niti najmanj ni pomembno, ali duet doživljamo v kontekstu naših mikrosredin, ali ga razumemo širše. Ta širši kontekst ponujata Dušan Šandrič in Aleš Lavrič, ki se ne glede na izrazito samosvoj glasbeni aspekt lahko pohvalita z dobro obiskanimi koncertnimi prizorišči in dokaj zvesto publiko.

Duo nam skozi zvok in sliko ponuja klasično predstavo o vokalno-inštrumentalni zasedbi, ki se razvija, oplaja in razrašča iz leta v leto, v tem primeru celo iz desetletja v desetletje. Ob tem pa Šandrič in Lavrič po potrebi lahko k sodelovanju povabita druge zanimive glasbenike ter svoje znanje, improvizacijo in ideje preneseta na večjo zasedbo.

Duetu je naprimer že na drugem albumu SEKS BUM REVOLUCIJA uspelo ujeti ves feeling, ki ni nikoli pojenjal. Ko sta nam še s tretjim albumom NAZAJ V ŠESTDESETA LETA dokazala, da že pregovorna problematičnost izraznosti in vsebine pri novem studijskem delu ne vpliva na njuno glasbeno podobo, smo dobili duet, ki ni le obetal, temveč z glasbo še obeta in osvaja.

Godba dueta je čisto blizu arhetipskega vzorca, ki si prizadeva progresivne in zahtevnejše glasbene prvine zapakirati in jih omiliti v poslušalcu prijazne note. Četudi se giblje po tanki črti, ki ločuje konvencionalen glasbeni izraz in eksperimentalno estetiko, sta Šandrič in Lavrič sposobna avtorefleksije v najboljši maniri domačih elektronskih izrazov. “Elektronski” so le kot etiketa uporabnega inštrumentarija, s katerim duet izvaja glasbo. Celotna zvočna slika je namreč slišati bolj rockerska od večine tistih, ki jih s tovrstnimi oznakami označujemo samoumevno. Tudi takrat, ko smo priča impregiranemu plesnemu zaporedju (kajti v svojem bistvu glasba dueta Black Jack tudi je), se skozi njuno produkcijo prebija spomin na našo glasbeno zgodovino petdesetih, šestdesetih, sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja.

Ali se je DUO BLACK JACK preveč posvečal imitacijam? Niti slučajno. Če se komu zdi, da manipuliranje že ustvarjene glasbe ni nikakršno avtorsko delo, mu lahko odgovorimo, da ne gre samo za jemanje vzorcev in loopanje obstoječega materiala, ampak za njegovo predelavo, obdelavo, podlaganje, obračanje, kolažiranje, reciklažo, dodajanje kontrastov, spreminjanje zvoka – dajanje svojega pečata. Glasbo na novo oblikujemo, ji damo nov dizajn, vanjo uvrščamo druge elemente, jih brusimo, gladimo, dokler ne dobimo nečesa novega. Mnenja smo, da glasba, ki temelji na semplanju, ni nič manj avtorska kot prava glasba. Povsod so kraje, posnemanja, nove tehnologije, razvoj tehnike, prelomi estetskih norm …

In kaj je tisto, kar je DUO BLACK JACK nekoč naredilo za popularno in poslušljivo zasedbo? Da se je znašel ob pravem času na pravem mestu. Popularnost je vedno produkt primernega materiala, zgodbe, ki jo okoli sebe zgradi umetnik, iznajdljivosti, promocije, vztrajnosti, predanosti, pa tudi naključja. Predvsem pa produkt časa. Nekdo postane popularen, ker čas in klima to omogočata. To pa je najboljši temelj za lastoročno napisane zgodbe, ki se pišejo za razumevanje nečesa, kar bi lahko bilo razumljivo tudi brez nepotrebne trendovske embalaže.

LABORATORIJ ZVOKOV

Synt Roland D-50, Synt Chroma Polaris, Electronic piano Ensoniq, Master keyboard Roland A-50, Sequencer Ketron DSP, Midi player Alesis, Ritem mašina KAWAI K-1, Ritem mašina Roland R-8, Sound modul Roland RA 90, Sound modul Roland U-220, Synt Ketron X1, Synt Ketron Audya, Synt Ensoniq TS 10, Orgle Nord Electro 4, Emulator E-mu 64, Emulator E-mu 6400, Mikser Beringer 16; kitare: Epiphone ES 335, Melodija, Charvel, Squire Fender Stratocaster, Squire Fender Telecaster, Epiphone SG, akustična Ibanez, bas Music Man; ozvočenje: Electro-Voice, Bose L1; to so glasbeni inštrumenti iz Blackjackovega laboratorija zvokov, ki ga vodi čudežni fant produkcije klavijaturist Aleš Lavrič.

Z izvrstnim receptom za muziko, talentom, programiranjem, kolažiranjem, jasno strategijo, bistro samopromocijo, melodičnim pristopom, virtuoznostjo, podzavestno reakcijo na nekatere rockovske segmente iz zgodovine popularne glasbe, iskanjem svoje lastne, unikatne pozicije pod soncem, neustavljivo ustvarjalno invencijo, entuziazmom, perfektnim tehničnim znanjem, inovativnostjo, impulzivnim kreiranjem napetosti v plesnem, razumskem in čustvenem smislu, občutkom za ambientalnost, konfiguracijsko dovršenostjo in mojstrsko orkestracijo, je Lavrič ustvaril zvočno sintezo, ki je bila središče dogajanja, torej vir interpretacijske lepote dueta BLACK JACK.

Začel je s preprostimi podlagami, nadgrajenimi s sempli popa, rocka, funka, soula in bluesa; inštrumentale je ščistil, jih napihnil in jim dodajal elemente različnih glasbenih zvrsti, s čimer je ustvarjal evforična glasbena doživetja. Lavričev izčiščeni in precizni način produkcije ter izbira všečnih semplov, pri katerih se zakoplje v znane in neznane globine glasbene zapuščine imajo moč, da nagovorijo širše množice. Gre za produkcijo, ki zveni preprosto, a je za to, da nekaj zveni preprosto in hkrati deluje potrebnega veliko dela in znanja. Ko je prišel na določeno raven, ni zabredel v plastično, sploščen zvok ultraplesne produkcije, ampak je ostal pri svojem izhodišču in estetiki. Vztrajanje pri zvoku, ki ga je ustoličil, poznavalci pa ga slišijo kot vrhunec stilističnega iskanja v rezervatu različnosti, ostaja torej njegov prepoznavni produkcijski pečat, ki ga zadnja leta še nadgrajuje.

Zato se recept muziciranja dueta BLACK JACK sliši sila enostavno – telepatska usklajenost glasbenikov, ki ohranjata vesoljno dovršeno konfiguracijo vseh skladb. Temu dodajmo še neverjeten vokalni razpon Dušana Šandriča, ki vsako skladbo posebej oplemeniti z različnim glasovnim odtenkom in njegovo “baby face” držo fanta, ki vidi dogajanje okrog sebe nekaj ur vnaprej. A tu se glasbena zgodba (o) kultnih razsežnosti ne konča.

ODZIV V ČASU BREZ EPILOGA

Sedimo v majhni, intimni dvorani. Dvesto ljudi, morda tristo. Zgoraj na odru pevec s kitaro in pevec ob klavijaturah. Iz njunega muziciranja nastaja čudovito avtorsko delo. Traja cele štiri ure, čar pa lahko traja v nedogled. Izginil bo, morda v nekaj zvenečih akordih, če ima klavijaturist zadnjo besedo, morda v lahkem zaključnem tonu glasu. A bo spet planil z vso silo čez rampo in vnel navdušene aplavze. Občinstvo je globoko prevzeto od umetniškega podajanja in pesmi, ki jih vsi poznamo. Naše notranje veselje je tako silno, da se ne moremo zadržati ter bi s klicanjem radi povedali, da je val, ki sta ga povzročila pevec in njegov partner ob klavijaturah, prišel tudi do nas. Prava pesemska umetnost – v ustvarjanju in po izvedbah, je svet čiste sreče, ki jo umetnost lahko nudi. Tukaj in zdaj smo notranje združeni in z glasbenikoma smo postali eno. V času brez epiloga.

DISKOGRAFIJA – AVTORSKI ALBUMI

LJUBEZNI NIKAR NE PRODAJ
SEKS BUM REVOLUCIJA
FESTIVALSKE PESMI
NEUKROTLJIVE MISLI

DISKOGRAFIJA – COVER ALBUMI

NAZAJ V ŠESTDESETA LETA
ITALIJANSKE USPEŠNICE
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 1
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 2
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 3
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 4
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 5
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 6
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 7
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 8
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 9
BLACK JACK FROM ARCADIA COVER CD 10

Comments are closed