Avtorski albumi – pregled in opis

Dušan Šandrič se je glasbenemu občinstvu, znancem in prijateljem vedno predstavljal kot odličen pevec, romantik posebnež, skrivnostnež, duhovnež, ponosen in pokončen človek, ki stvari dela po svoje in si ne pusti blizu. Lahko zapišemo, da je bil in je še vedno dojemljiva in široka glasbena osebnost, ki mu ni vseeno kako deluje in kakšno glasbo snema. Za razliko od drugih glasbenih založb, kjer ni imel kaj dosti nadzora nad svojim delom, pa je pri svoji založbi Lander Inn zadevo zagrabil čisto drugače. Od leta 1996 je povsem samostojen in stoodstotno odloča o tem kaj ustvarja in vrže na trg. Okoli sebe je tudi zbral skupino sposobnih sodelavcev in se poglobil v nastajanje svojih albumov. Že leta 1986 je izdal prvi album ŽENSKE Z MOJIH SLIK in na njem je bilo takoj zaznati rdečo nit. Album je bil komercialen, deset pesmi na njem pa je bilo tesno povezanih po temi in po svojem izvoru; v glavnem so bile vse pop in rock standardi, ki so jih ljudje spoznali na njegovih nastopih v glavnem v klubih in diskotekah; pesmi ŽENSKE Z MOJIH SLIK, ZGREŠENA POT, NORO LJUBLJEN KRALJ, NAGAJIVKA, ŠE POMNIM, ČE JAZ BI BIL MORJE, VETER VEDNO PIHA PROČ, V SLEPI ULICI, KUP NEURESNIČENIH ŽELJA in LEP DIAMANT so bile pesmi, zaradi katerih so ljudje rade volje poslušali radio in kupovali kasete. Skoraj vsi glasbeniki, ki so sodelovali na omenjenem prvem albumu Dušana Šandriča, so nato postali stalni člani njegove glasbene posadke.

Leta 1988 je izšel naslednji album, ki ga je posnel s svojim prijateljem in klavijaturistom Alešem Lavričem, s katerim sta tvorila znameniti pop, rock in evergreen duet Black Jack. Torej je to bil obenem prvi Blackjackovski projekt. LJUBEZNI NIKAR NE PRODAJ je združil deset pesmi za zaljubljence; rdeča nit je bila tokrat še očitnejša kot na ŽENSKE Z MOJIH SLIK, pesmi pa takšne stalnice kot GOR NA LJUBLJANSKI GRAD, SMO VSI LJUDJE KOT TI, SREČANJE SENC; samostojno je prispeval še naslovno pesem LJUBEZNI NIKAR NE PRODAJ, z Lavričem pa sta skupaj napisala pesmi KONCERT in V TEBI BO RASEL LEP OTROK. Na albumu so še pesmi SPREMEMBE, MORJE V SONCU ŽARI in SKUPAJ PLULA SVA, katerih avtorja sta bila Aleš Lavrič in Igor Debernardi ter pesem POT SKOZI KRAS s podpisoma Aleša Lavriča in Mojke Mehora, ki sta napisala glasbo in besedilo.

Naslednje leto je izšel še en Šandričev izdelek iz njegovega zgodnjega obdobja. To je bil album MESTO POD NEMIRNIM NEBOM, ki je v umetniškem smislu gotovo eden od boljših njegovih izdelkov. V oči je najprej padla odlična naslovnica, na kateri vidimo fotografijo mesta Piran med nevihto v nočnih urah, ki jo je prispeval njegov prijatelj in umetniški fotograf Robert D’ans. Album je bil nekako prvi v vrsti sporočilnih albumov, ki so postali nekakšen prototip glasbe Dušana Šandriča. Skladbe MESTO POD NEMIRNIM NEBOM, IZ DNEVA V DAN, BELI OBLAKI, STRAH IMA VEČ OBRAZOV, EGO, ČLOVEK, NEKAJ V MENI, NA DVA NAČINA, SKRITI TRENUTKI in DOBER DAN PRIJATELJI, so bile nadgrajene z maestralnimi aranžmaji in produkcijo, sam izdelek pa je še vedno del njegovega najpomembnejšega glasbenopesniškega opusa, ki govori o človeku.

Njegova naslednja avtorska stvaritev sega v leto 1993. To je bil nov album dvočlanske zasedbe BLACK JACK (Šandrič-Lavrič), drugi po vrsti. Izdelek je nastal v najplodnejšem obdobju delovanja dueta, imel pa je dober razlog za nastanek. Na enem od njunih ljubljanskih koncertov, sta Šandrič in Lavrič spoznala lastnika glasbene založbe Corona, legendarnega slovenskega tekstopisca Dušana Velkavrha. Dogovorili so se za takojšnje snemanje avtorskega albuma, ki naj bi ga izdala njegova založba Corona in tako je nastala zgoščenka SEKS BUM REVOLUCIJA. Rdeča nit albuma je bila spolna provokacija, zafrkancija in domoljubje, pa tudi kakšna resna življenjska tema in izgubljena ljubezen je tam našla svoje mesto; pesmi to odlično ponazarjajo, od treh najboljših skladb na albumu (naslovna SEKS BUM REVOLUCIJA ter skladbi POLJA ČAKAJO NA NAS in NOČ PRED POTOVANJEM), vse do takšnih pop in rock klasik, kot so KRALJICA SI A V TEBI POGUMA NI, STRELJANJE RAZŠTIMANIH LJUBEZNI, KO VZDIHLJAJ SE ZBUDI, VSEM OČETOM ZMEŠA SE OD NAGIH DEKLET, VESELJE 2050, VSI LJUDJE SPRAŠUJEJO in KO BOŠ DAMA. Dušan Šandrič je za ta album prispeval pet pesmi in vsa besedila, razen besedila za skladbo VSI LJUDJE SPRAŠUJEJO, ki ga je napisal Igor Debernardi, pod ostalimi skladbami pa je podpisan Aleš Lavrič.

Po kratkem sodelovanju z Velkavrhovo založbo Corona, se je Dušan Šandrič posvetil svoji založbi Lander inn in kmalu izdal štiri nadvse zanimive albume. Gre za zgoščenke IŠČOČ DIAMANTE, MASKA, SVETLA REKA in MOČ JAGODNIH POLJ. Vsaka zase je mojstrovina, izšle pa so leta 1996. Na albumih je z vso svojo silovitostjo priplul na površje Šandričev emocionalni duh, ki je kar kipel od energije, krasili pa so jih skupna rdeča nit, izjemna melodika in vsestranska tematika. V skladbah IŠČOČ DIAMANTE, BOMBA, RAZLOG ZA LAŽ, VEČEN GOST JE ZVOK MOJE KITARE, JANEZOV SREBRNI KLJUČ, PIŠČAL, PRAVLJICA O KOMANDANTU NEŽNIH SRC, PISEC KOMIČNIH KNJIG, STANJE V REPUBLIKI, PREPIR, MASKA, ŽETVE TRENUTNI GOSPODAR, V NEKEM ŽIVLJENJU, KLJUČ ZA SOBOTNI POLJUB, LADY MI KRADE NAČRT, STALNO DENAR BO POTEPUH, KDO BO PREŠTEL KOLIKO JE GROBOV,  TAM KJER SE JE ZGODILO, V IZGUBLJENEM RAJU, KO PREVEČ RAZDAŠ OBRAZ, KAR NAJ PADA LJUBEČI DEŽ, IŠČEŠ POT V ŽIVLJENJE IZ NASPROTNE SMERI, SVETLA REKA, ŠAL, PRAVLJIČEN MIR, NAJU GREJE MESEČINA, ZA DOPOLNJEN SVET, ČE KDO ZAKOPLJE ZLATO, SPET BI SE SKRIL MED USTNICE, MOČ JAGODNIH POLJ, SINOVI Z ULIC, SI NEKDO IN NIHČE, NA SPREHODU, OKOLI NESKONČNE CESTE, ZA SONCEM, URA NEŽNO BIJE in LAHKO NOČ PIRAN, je Šandrič združil vse, kar se je združiti dalo. Pisal je o vsem mogočem, kar povedo že sami naslovi skladb. Z izborom repertoarja in tem za ta izjemen četvorček je Šandrič dokazal, kako dober skladatelj in tekstopisec je, čeprav je bil medijsko neizpostavljen.

Leta 1997 je izšel album DUO BLACK JACK FESTIVALSKE PESMI, ki je verjetno najkomercialnejši album iz najboljših let sodelovanja Dušana Šandriča in Aleša Lavriča. Na zgoščenki je deset pesmi, ki sta jih Šandrič in Lavrič v tistem času spisala za  slovenske festivale zabavne glasbe. Pod taktirko tonskega tehnika in koproducenta Aleksandra Pohlena, ki je bil njun glasbeni sodelavec na nekaterih prejšnjih in prihodnjih albumih, je tretji Blackjackovski izdelek zvenel več kot primerno za preučevanje Šandričeve in Lavričeve umetnosti čaranja festivalskega vzdušja. V LEPI NOČI NAM ANSAMBEL PESMI NARODNE PREPEVA, NEŽEN POGLED NA ČRNOLASKO, VSAK PRIMORC RAD GRE NA ŠTAJERSKO in SLADKO VINO so pesmi, ki poleg odlične NAJ NAM SVET ŽIVI, morda najbolje predstavljajo dušo albuma.

Naslednji avtorski projekt dueta BLACK JACK z naslovom NEUKROTLJIVE MISLI (stvaritev pod zaporedno številko štiri), ki je izšel leta 1999, ni bil nekakšen podaljšek festivalskih pesmi iz prejšnje zgoščenke, ampak sodoben, melodičen in dobro zaranžiran pop-rock izdelek. Na njem so našle svoje mesto izjemne skladbe KOCKARJA, JUTRO, NEUKROTLJIVE MISLI, SEM ŽE POZABIL NJENO IME, VLAK SAMOTNIH SRC, ČAS BO PRIŠEL, MISS LJUBKA KLARA, TRIINDVAJSET SVEČ, UBOGAŠ KLICE SRCA in SE VRNEM V PIRAN. Avtorji glasbe in besedil na albumu so bili Dušan Šandrič (avtor glasbe na štirih skladbah in avtor šestih besedil), Aleš Lavrič (avtor glasbe na šestih skladbah in avtor dveh besedil) in Mojka Mehora (avtorica dveh besedil). Med drugim velja poudariti, da je bil omenjeni album zadnji avtorski projekt Šandričeve in Lavričeve super dvočlanske zasedbe, ki je med leti 1988 in 2000 poleg štirih avtorskih objavila še dvanajst cover albumov.

Pri svoji glasbeni založbi, pa se je Dušan Šandrič še naprej osredotočal na rep in glavo svojih albumov. Najprej velja omeniti njegove štiri kompilacijske izdelke, ki jih je iz komercialnih razlogov izdal med leti 2006 in 2016. V prvi vrsti gotovo ne moremo mimo dvojnega albuma, ki je nosil naslov DUŠAN ŠANDRIČ POP-ROCK 30 NAJ (1986-2006). Izšel je decembra 2006, na njem pa je zbranih trideset skladb, na vsaki zgoščenki po petnajst. Prvi dvojni kompilacijski album je bil pomemben predvsem zaradi tega, ker je Šandriču uspelo integrirati raznovrstnost, intimnost in univerzalnost, ne da bi pri tem bilo karkoli vsiljivo; vse je delovalo v sklopu celotne podobe albuma. Tovrstna sinteza je Šandriču uspevala skozi vse štiri kompilacijske albume. Drugega je izdal leta 2015 in ga poimenoval DUŠAN ŠANDRIČ ROCK CD 3 (2007-2013). Gledano v celoti, je ta album imel izjemno izpovedno moč, kar je tako ali tako karakteristika njegovih umetnin, izbira pesmi v glavnem rockerskih, pa je bila spet zelo raznolika. Zadnja dva kompilacijska albuma (tretji in četrti) z naslovoma VSELEJ JE PRAVI ČAS in NEZNANEC, pa sta izšla oktobra 2016. Oba izdelka sta bila kompleksno sestavljena, v splošnem nekoliko manj pomembna, kljub temu pa zanimiva dokumenta interpretacijske plati Šandričevega dela.

V nadaljevanju pa je tiste ljubitelje glasbe, ki radi prisluhnejo skladbam, ki govorijo resnico o prostoru in času zato, da vzpodbudijo vero v svobodo potrebno spomniti na leto 2007, ko je Dušan Šandrič objavil fantastičen rockerski album ODVRZIMO VERIGE. Na zanimivo oblikovani naslovnici vidimo Šandriča v družbi privlačne blondinke (zamegljena obraza predstavljata razdvojenost), ki v rokah drži ključ, s katerim lahko skupaj zakleneta vrata ujetništva in gresta na pravo pot, po kateri naj bi šli tudi drugi. Pesmi DOBRODOŠLA V MOJE MESTO RAJSKI GRAD, LEPA MAČKA, LJUBIMKA, VEČNIM DUŠAM ČAST, AVTO, NE IŠČI VEČ, OBČUTI DA RESNIČNA SVA, ZLOMLJENA SRCA, NAM KAR DOBRO GRE in ODVRZIMO VERIGE so izzvenele tako domiselno in popolno, da Šandriču ne moremo očitati niti najminimalnejše svojstvenosti učinkovanja na samega sebe in na poslušalce. Kakorkoli že, se je Šandrič po izidu albuma ODVRZIMO VERIGE lahko le elegantno priklonil svojemu izjemnemu izdelku, ki je postavljen med njegove najboljše.

Ob koncu pregleda Šandričevih glasbenih umetnin pa ni mogoče spregledati tudi tistih treh albumov, s katerimi se njegova diskografija do leta 2016 tudi zaključi. To so albumi POKER, NAKLJUČJA NE OBSTAJAJO in ČAROVNIKOVA SOBA. Izšli so v letih 2009, 2010 in 2013. POKER je združeval deset pesmi z igro na srečo v naslovu. Rdeča nit je bila domiselno izbrana, pesmi POKER, TAKŠNE IN DRUGAČNE KREATURE, PISMA Z NAPAKO, ČISTILEC, HIŠA IZ KART, VELIČASTNA PREDSTAVA, SVETI MOŽJE, VIRUS, VSAKDO PRIDE NA MINO in JUTRO PO DEŽJU, pa so tako brez težav našle svoj prostor v konceptu.

Leta 2010 je izšel še eden v vrsti sporočilnih albumov. NAKLJUČJA NE OBSTAJAJO je poleg sporočilnosti imel še eno rdečo nit; poduhovljenost, ki jo razkrivajo pesmi ČUTNO SOGLASJE, POJDI STRAN OD TATOV, NOV FANTAZIJSKI DAN, KAROLINA, KO POZABIM NA DRUGE STVARI, POKLON, NI ČAS ZA FILOZOFSKI POGOVOR, PRAZNIK MORA BITI TO NOČ ter naslovna NAKLJUČJA NE OBSTAJAJO. Biser albuma je gotovo izjemna RENESANSA, ki je všeč tudi tistim, ki imajo radi filozofski pristop psihedeličnega rocka.

Tretji album v našem nizu, pa je izšel leta 2013 in je zares pravi dragulj v Šandričevi zbirki. Brez dvoma ostaja eno Šandričevih najboljših del, njegova rdeča nit pa je zgodba o čarovniku, preroku in zdravilcu, ki se znajde v duhovnem svetu in pričara spoznanja višjih svetov. Z magično močjo vpliva na ljudi, da jih zaščiti pred energijskimi vampirji, izklopi težko glasbo življenja, da bi hudič lahko zgorel, govori s svojim nevidnim gospodom in v naravnem stanju sreče časti umetnost življenja skozi odprto tretje oko. Album za posebneže, mistike, čutne introvertirance in prefinjene umetnike torej. Ali drugače povedano za tiste, ki se poglabljajo in razumejo.

Comments are closed